Kortizon Diyeti Listesi
24 Haziran 2024

Kortizon Diyeti Listesi

Kortizon Diyeti

Kortizon diyeti, kortizon nedeniyle vücutta oluşacak ödemin atılmasında yararlı olabilir. Böbreklerin üstündeki böbrek üstü bezleri tarafından üretilen bir hormon olan kortizon, kan şekeri sentezini yapar ve proteinin yapı taşlarına parçalanmasını sağlar. Dinlenirken bile vücutta kortizon üretimi olur. Normalde dinlenme sırasında 25-30 mg üretilen kortizon, fazla kilolu kişilerde daha fazla üretilir. Kortizon miktarının vücutta eksik olması halinde ya da hastalıkların tedavisi amacıyla dışarıdan farklı dozlarda kortizon verilebilir. Ancak bunun miktarı fazla olursa, çeşitli yan etkiler ortaya çıkabilir. Bu nedenle kortizonun vücutta atılması için, beslenmeye özen gösterilmesi ve kortizon diyeti yapılması gerekir. Böylece kortizonun yan etkilerinden korunmak mümkün olabilir.

Kortizon, vücudumuzda oldukça önemli etkiler gösteren bir hormon olsa da fazlası vücuttan atılamaz. Fazla miktarda dışarıdan kortizon alındığında, tansiyon yüksekliği, omuz ve karında yağ birikimi, vücutta su ve tuz birikiminden kaynaklanan ödem ve kemik erimesi gibi önemli sağlık sorunları yaşanabilir. Vücutta insülin dengesini etkilediğinden, kan şekeri dengesi bozulabilir. En önemlisi yüzün şişmesine, yuvarlaklaşmasına ve sırtta yağ birikmesine neden olur. Vücutta ödem oluşacağı için, kalp ve böbrek yetmezliği olanlarda, tansiyon hastalarında çeşitli sorunlar ortaya çıkar.

Kortizon Diyeti Nasıl Uygulanmalı?

Vücutta bulunan fazla kortizonun tamamen dışarıya atılması olanaksızdır. Çünkü vücutta daima böbrek üstü bezleri kortizon üretmeye devam eder. Eğer vücutta hiç kortizon olmazsa da ölüm meydana gelir. Bu nedenle bir yandan kontrollü şekilde kortizon alınırken, bir yandan da beslenmede kortizon diyeti uygulanarak denge kurulmalıdır. Kortizon diyeti sırasında dikkat edilmesi gerekenler ise;

Tuz Alımına Dikkat Edilmelidir:

Dışarıdan kortizon alan kişiler mutlaka tuz alımını düşürmelidir. Çünkü kortizon böbreklerdeki tuzun emilimini artırır. Bu etken kişinin tansiyonunun yükselmesine yol açar. Bunun yanında kortizon böbreklerden potasyum atmaya neden olur. Kalbin kasılmasını ve hormonların salgılanmasını da olumsuz etkiler. Bu yüzden kortizon diyeti sırasında tuz azaltılmalı, besinlerde potasyum bakımından zengin olanlara öncelik verilmeli, meyve ve sebze tüketimi artırılmalıdır. Yağlı ve tatlı yiyecekler mümkünse tüketilmemelidir.

Kalsiyum Alımı Artırılmalı:

Dışarıdan uzun süre kortizon alan kişilerde zaman içinde kemik yıkımı meydana gelebilir. Çünkü kortizon bağırsaktaki kalsiyum emilimini azaltır ve osteoporoz oluşmasına neden olur. Bu nedenle kortizon alan kişiler kemik yoğunluğunu düzenli aralıklarla ölçtürmelidir. Kortizon diyeti sırasında kalsiyum içeriği fazla olan yoğurt, peynir, fındık, yeşil sebzeler, balık, kuru baklagillerin tüketimine önem verilmelidir. Bu besinler günlük öğünlerde yer almalıdır.

Tatlı Tüketiminden Kaçınılmalıdır:

Kortizon alan kişilerin bir yandan iştahları da açık olur. Özellikle karbonhidrat içeren besinlere aşırı eğilim olur. Bu yüzden vücuttaki karbonhidrat metabolizmasındaki denge bozulur. Aşırı tatlı tüketimi de fazla kilo alınmasına neden olur. Bu yüzden kortizon diyeti sırasında tatlıları tüketmemeye çalışmalısınız.

Sodyum İçeren Besinler Tüketilmemelidir:

Kortizon diyeti yapan kişiler hazır gıda tüketiminden kaçınmalıdır. Bunların yerine ev yapımı katkısız besinler tüketilmelidir. Kahvaltılık tuzlu margarin, sakatat, kabuklu deniz ürünleri, şarküteri ürünleri, ketçap, hazır yufka, salata sosu, mısır gevreği gibi sodyum oranı fazla olan besinler kortizon diyetinde olmamalıdır.

Ekstra Bilgiler

Kortizon diyetinin uygulanması sırasında dikkat edilmesi gereken diğer noktalar da bulunmaktadır:

  • Düzenli Egzersiz: Kortizon diyeti sırasında düzenli egzersiz yapmak, vücuttaki ödemin atılmasına yardımcı olur ve genel sağlık durumunuzu iyileştirir.
  • Bol Su Tüketimi: Günlük su tüketiminizi artırarak böbreklerin daha etkin çalışmasını sağlayabilir ve kortizonun vücuttan atılmasını hızlandırabilirsiniz.
  • Protein Alımı: Kortizon diyeti sırasında yeterli miktarda protein alınmalıdır. Protein, kas kaybını önler ve genel sağlık durumunu korur.
  • Stres Yönetimi: Kortizon seviyelerinin artmasına neden olan stres faktörlerini azaltmak için meditasyon, yoga ve diğer gevşeme tekniklerini kullanabilirsiniz.

Kortizon diyeti, kortizonun yan etkilerini azaltmak ve genel sağlık durumunu korumak için önemli bir araçtır. Diyet ve yaşam tarzı değişiklikleri ile vücudunuzdaki kortizonun dengelenmesine yardımcı olabilirsiniz. Ancak bu diyet ve yaşam tarzı değişikliklerini yapmadan önce bir sağlık profesyoneline danışmanız önemlidir.

Sizden Gelen Sorular / Yorumlar

İlk soruyu siz sormak istermisiniz?

Soru Sor / Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Haber Bülteni

Popüler İçerik

Saçkıran Kortizon Belirtileri ve Tedavisi

Saçkıran Kortizon Belirtileri ve Tedavisi

Kortizon Yan Etkileri

Kortizon Yan Etkileri

Yüz Felci Kortizon Tedavisi Nedir ve Nasıl Yapılır?

Yüz Felci Kortizon Tedavisi Nedir ve Nasıl Yapılır?

Kortizon Nedir?

Kortizon Nedir?

Bel Fıtığı Kortizon İğnesi Nedir ve Nasıl Yapılır?

Bel Fıtığı Kortizon İğnesi Nedir ve Nasıl Yapılır?